Czym charakteryzuje się franczyza?

Utworzenie dobrze funkcjonującego biznesu to zadanie wymagające w wielu płaszczyznach. Przeszkody to najczęściej wysokie początkowe wydatki, brak doświadczenia, a także mało rozpoznawalna marka, której klienci nie kojarzą. Wszystkie te kwestie mają wpływ na powolny rozwój oraz większe ryzyko niepowodzenia. Coraz częściej jednak docenianą formą pomocy w rozpoczynaniu własnej działalności gospodarczej jest franczyza. To opcja, która sprawdzi się w wielu specjalizacjach związanych ze środowiskiem biznesowym i zminimalizuje okoliczności do jego upadku.

Co to jest franczyza?

Franczyza to forma prowadzenia firmy, charakteryzująca się współpracą dwóch osób, które prowadzą działalność gospodarczą. Jedna z takowych posiada rozpoznawalny oraz przetestowany model biznesowy czym dzieli się z drugą np. prawami do korzystania ze swojej marki, niezbędną wiedzą oraz potrzebną technologią, za ustaloną wcześniej kwotę wynagrodzenia. Między danymi przedsiębiorcami podpisywana zostaje specjalna umowa, która upoważnia do stosowania know-how, posługiwania się nazwą i logiem. Dzięki tym zabiegom otwieranie firmy przez osobę biorącą jest znacznie łatwiejsze, nie tylko poprzez dawanie wszelkiej pomocy, udzielanym radom, ale również dzięki rozpoznawalności czy jakości świadczonych usług. Popularne sieci stosujące te modele to m.in. Ryłko, Al Capone (alkohole), Carrefour, Esotiq, Żabka oraz KFC. Takich firm na rynku polskim jest około 1 tys, dlatego też istnieje ogromna możliwość ich wyboru. Więcej o firmach franczyzowych możemy dowiedzieć się na portalu branżowym Franczyza w Polsce gdzie prezentowane są aktualności z rynku oraz raporty.

Ciekawe rodzaje franczyzy

Model biznesu franczyzowego można podzielić na kilka kryteriów. Po pierwsze istnieje rozróżnienie tej działalności ze względu na rodzaj, dodatkowo grupowany na franczyzę handlową  (inaczej dystrybucyjną), cechującą się udostępnieniem znaków towarowych, całego lub wybranego asortymentu, wiedzy marketingowej, sprzedażowej czy też usługą obejmującą dostęp do sposobów szkolenia personelu, receptur i oprogramowania. Następnym podziałem franczyzy jest rozdział na rodzaje, np. koncepcji działalności lub dystrybucji produktu, a ostatnim rozdział ze względu na całą organizację systemu wyróżniającą franczyzę wielokrotną, bezpośrednią, master oraz przedstawicielstwo regionalne.

Jakie są zalety oraz wady franczyzy?

Franczyza tak samo jak każdy inny model to rozwiązanie posiadające zalety oraz wady. Do pozytywnych cech należą m.in. lepszy i łatwiejszy start nowej firmy, gotowy pomysł na biznes, który jest całkowicie przystosowany do wprowadzenia na rynek, minimalne ryzyko utworzenia działalności, rozpoznawalna marka, wsparcie oraz khow-how od franczyzodawcy w różnych zakresach działalności gospodarczej. Natomiast do negatywnych aspektów modelu biznesowego, którym jest franczyza należą: możliwość upadku marki głównej i swoistego efektu domina lub wpływ na firmę negatywnych działań innych biorców, bardzo mało miejsca na kreatywność biorcy i jego innowacyjność, zaporowe opłaty franczyzowe, upadki całej firmy od której pobierana jest franczyza, a także duża zależność od franczyzodawcy.