Biznes franczyzowy rozwija się bardzo dynamicznie. Najbardziej znanym przykładem tego przedsięwzięcia jest amerykańska restauracja z żółtym M w logo. Franczyza polega na prowadzeniu swojej działalności gospodarczej pod szyldem innej, znanej marki. Ma to zarówno swoje plusy jak i minusy. Czasami, aby podpisać umowę potrzebujemy sporego kapitału, przejścia szkolenia oraz zdobycia doświadczenia w branży.

Zalety i wady prowadzenia biznesu franczyzowego

Musimy liczyć się z tym, że działamy pod logo innej firmy, dlatego pracujemy na jej renomę, z tego właśnie względu nie każdy przedsiębiorca będzie atrakcyjnym franczyzobiorcą. Koszty uzyskania licencji są różne i zależą od marki oraz rodzaju usług. Najtańszy biznes możemy otworzyć już za parę tysięcy złotych. Są to na przykład foodtrucki lub budki z jedzeniem. Tańsze i popularne są skupy używanych telefonów, biura rachunkowe, studia usuwania tatuażu oraz salony fryzjerskie.

Plusy prowadzenia franczyzy

Na początku prowadzenia biznesu otrzymujemy potężne wsparcie merytoryczne. Szkolenia, kursy oraz doradztwo. Nie musimy reklamować naszego punktu, ponieważ o reklamę dba franczyzobiorca, dostarcza nam materiały marketingowe oraz dba o kampanie reklamowe. Zaczynamy z ugruntowaną pozycją na rynku oraz z renomą, więc już od początku otwarcia biznesu możemy zarabiać. Należy pamiętać, że dobry wizerunek firmy wpływa na decyzje zakupowe klientów.

Niektórzy franczyzodawcy oferują swoim partnerom wsparcie finansowe, kredyty oraz pomoc w prowadzeniu księgowości. Ryzyko niepowodzenia jest stosunkowo mniejsze niż w przypadku prywatnych przedsięwzięć, z racji tego, że partnerowi zostaje przekazana sprawdzona wiedza i metodyka prowadzenia biznesu. Nie ma miejsca na metodę „prób i błędów”, która może być opłakana w skutkach. Franczyzobiorca ma możliwość zakupu towaru lub urządzeń po lepszych cenach, niektóre sieci handlowe zapewniają też dostawy do sklepów z magazynów centralnych.

Wady prowadzenia franczyzy

Największą wadą jest to, że franczyzobiorca pracuje dla kogoś, nie rozwija własnej marki. Czasami nie ma miejsca na wprowadzanie własnych wizji oraz innowacji. Dużym minusem są też koszty, jakie musimy ponieść w przypadku niektórych franczyz. Na przykład, aby zostać partnerem najbardziej znanej sieci restauracji potrzebujemy ponad milion złotych.

Do tego dochodzą długotrwałe kursy i szkolenia. Ukończenie kursu nie zawsze daje gwarancję, że rozpoczniemy swój biznes. Oprócz tego, że partner zmuszony jest zapłacić za licencję, musi też dzielić się zyskami z franczyzodawcą. Franczyzodawca nakłada na nas wiele obowiązków, musimy działać zgodnie z wytycznymi oraz koncepcjami firmy.