Mimo wielu apeli i ostrzeżeń, liczba oszustw nie maleje. Gdzie nie spojrzymy są ostrzeżenia i wskazówki na co zwracać uwagę by nie zostać oszukanym, a mimo to ludzie dalej w tak banalny sposób tracą swoje pieniądze. Brak myślenia, radość z szybkiego zainteresowania wystawionym przedmiotem przysłania racjonalne myślenie. W taki sposób 2 kobiety z powiatu siedleckiego straciły po blisko 20 tys. zł.
Niestety do siedleckiej komendy zgłosiły się 2 pokrzywdzone kobiety, które w ten sam sposób straciły po blisko 20 tys. zł każda. Obie wystawiły przedmioty do sprzedaży na portalu społecznościowym i szybko odezwały się do nich chętne do zakupu osoby. Obie otrzymały linki do akceptacji zamówienia, przekierowujące do wybrania swojego banku, a następnie do zalogowania się do bankowości internetowej. W obu przypadkach po wpisaniu loginu i hasła pojawiły się problemy z zalogowaniem do banku. Niczego nieświadome kobiety nie wiedziały, że to złudna informacja i właśnie udostępniły swoje dane oszustom. Gdy kobiety myślały, że przez jakiś błąd nie mogą dokończyć transakcji sprzedaży, oszuści już czyścili ich konta z pieniędzy. W taki sposób obie kobiety straciły po blisko 20 tys. zł. każda.
Apelujemy, szczególnie teraz gdy zakupy w sieci są wzmożone o czujność i szczególną ostrożność zarówno jako kupujący ale i sprzedający!
Aby zachować bezpieczeństwo pamiętaj:
- nie przekazuj swoich poufnych danych nikomu na platformie. Platforma nigdy nie prosi o wpisanie adresu e-mail lub numeru telefonu osoby sprzedającej w trakcie procesu zakupu. Nie ma powodu dla którego osoba kupująca mogłaby potrzebować od Ciebie tych informacji.
- Nie otwieraj podejrzanych linków lub załączników.
- Jeżeli decydujesz się na transakcję poza portalem, nie będzie ona objęta ochroną kupującego. Ochrona kupujących jest dodawana za opłatą do każdego zakupu dokonanego za pomocą przycisku „Kup teraz”.
- Jeśli korzystamy z aplikacji sprzedażowej, czytajmy regulamin korzystania z niej. Są tam zapisane zasady kupna i sprzedaży.
- Pamiętajmy o podstawowych zasadach zachowania ostrożności. Zazwyczaj oszustwa dokonuje osoba nie posiadająca historii i komentarzy w aplikacji.
Gdy dojdzie do oszustwa:
- należy zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą.
- Należy zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe i smsy.
- Należy zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki Policji.
- Gdy doszło do oszustwa na aukcji internetowej, należy skompletować następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy, sposób kontaktu ze sprzedającym - jego e-mail, nr telefonu, adres, sposób dokonania zapłaty - przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem.
Sprawdzajmy sklepy i nie ufajmy szybko zgłaszającym się kupującym, oferującym kuriera „po ich stronie”. To w gestii sprzedającego jest nadanie paczki. Możecie się dogadać w kwestii wyboru kuriera lub sposobu dostawy, ale to wy musicie pójść i nadać paczkę.
NIE KLIKAJCIE w żadne linki do odbioru pieniędzy, potwierdzenia zamówienia czy zamówienia kuriera! TO OSZUSTWO!
kom. Ewelina Radomyska