Rośnie skala przestępstw gospodarczych w polskich firmach. Aż 61 proc. przedsiębiorców w ciągu ostatnich 24 miesięcy straciło środki finansowe w wyniku oszustw. Wczoraj do Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach wpłynęły dwa zgłoszenia od właścicieli firm, którzy zostali oszukani przez kontrahentów.

W pierwszym przypadku osoba prowadząca  działalność gospodarczą  straciła  ponad 190 tys. złotych. Klient nie wywiązał się z płatności za paliwo i przedstawił fałszywe potwierdzenia przelewów za pobrany towar. W drugim przypadku nie przekazano wpłaty za  dużą ilość  borówki amerykańskiej. Właściciel  plantacji stracił  ponad 30 tys złotych. Wśród najczęściej popełnianych przestępstw są właśnie te z udziałem nieuczciwych kontrahentów. Nieuczciwi kontrahenci mają wiele sposobów na oszukanie właścicieli czy zarządzających firmą. Przedstawiciel firmy powinien być szczególnie czujny, gdy taką ofertę otrzymuje od kontrahenta, z którym nigdy nie współpracował. Warto również działać prewencyjnie i wewnątrz firmy stosować kilka podstawowych zasad, by nie dać się oszukać:

  • Sprawdzić kontrahenta i historię jego firmy we wszystkich dostępnych rejestrach (m.in.: GUS, CEIDG, KRS, REGON) oraz opinie w internecie.
  • Wstrzymać płatność lub wydanie towaru do czasu weryfikacji kontrahenta i jego przedstawiciela handlowego.
  • Weryfikować numery rachunku do przelewu za każdym razem przed dokonaniem płatności. Potwierdzić ewentualną zmianę numeru konta u kontrahenta.
  • Prosić kontrahenta o przedstawienie referencji od jego partnerów biznesowych.
  • Sprawdzać tożsamość przedstawiciela w centrali firmy.
  • Wymagać przedpłaty bądź okazania towaru przed uregulowaniem faktury.
  • Dążyć do osobistego spotkania z kontrahentem i odwiedzenia jego biura lub magazynu.

Stosowanie tych kilku prostych zasad może uratować naszą firmę od  poniesienia dużej straty.

Autor: nadkom. Agnieszka Świerczewska